fredag 18 december 2009

Hela veckan…

Ja, en sjuk liten Nadja har man haft hela veckan.. Först idag är hon feberfri!!

Så förhoppningsvis har hon kurerat sig ordentligt och håller sig frisk under julen.
Det är ett himlas tjöt på Nadja hemma nu, munnen går i ett och det kommer ut så roliga meningar.

Kommer jobba måndag och tisdag nästa vecka, sen ledig .. Härligt!!
Sen jobbar jag själv med två stackars barn den 4 och 5 januari, så Nadja följer med till jobbet då med.

Föreståndaren hade ett litet stamtal i veckan, hon vill ha lite förändringar..
Hon hade velat att jag hade ansvar över förskolegruppen nästa termin, känns ju skönt att hon litar på mig så. Men är ju ändå ett stort ansvar och att jag ska planera och “bestämma” vad kollegorna ska göra då de har barngruppen. Känns lite skumt det tycker jag, har svårt att “säga till” äldre, eller svårt och svårt.. Känns lite “fel” att jag ska säga till någon som är äldre vad de ska göra.

Såklart jag inte kommer vara “chef”… vi lär ju bolla om idéer ihop som innan, men jag har det slutgiltiga ordet och ska lägga upp verksamheten under dagen…

Men inte säkert än.. För de ska antagligen skriva om läroplanen för förskolan och då är det så att en förskolelärare MÅSTE ha ansvar för den planerande verksamheten (är ju själv barnskötare)… blir det så måste ju Kina göra upp planeringen m.m, men gör inte alls mig något. :)

Vi har ju andra“krav” på oss nu sen det kom en läroplan för förskolan..

Till skillnad från innan då förskolan kallades daghem (dagis) och var då till stor del bara till för att ta hand om barnen medan föräldrarna arbetade, medan lekskolan (lekis eller deltidsförskola) var skolförberedande verksamhet tre timmar på förmiddag eller eftermiddag för de barn som snart skulle börja skolan. (Som nu heter förskoleklass).

Nu heter det som vänder sig till barn mellan 1 och 5 år förskola och är en del av utbildningsväsendet . Förskolans uppgift är att bedriva pedagogisk verksamhet som främjar varje barns välbefinnande samt lärande och utveckling mot vissa specificerade mål, samt att möjliggöra för vårdnadshavare att studera eller förvärvsarbeta. Fick ni lära er det ;)
Så se hur det blir…

I helgen blir det lite julklapps “letande“.. Blir att jag köper det mesta på onsdag eller det sista får jag väl säga köpt den del redan ju.. men får antagningen inte lönen förrän då.

Funderar på att gå på Jul på Liseberg på söndag, den enda dagen vi kommer kunna gå.
Sen stänger det ju efter jul.. Fast kommer väl upp något så vi inte kan, gör det varje år känns det som.

Julen kommer vi vara hos mamma och fira..
Ska träffa Tommys familj med, men tror det blir på juldagen. Inte kollat på det ordentligt än.
Nyår ser ut som vi kommer fira hemma hos mamma också, vet inget annat som händer och folk som man frågat har redan planer. Gör oss inget alls att fira med familjen, men hade inte haft något emot att göra något barnfritt och ”festligare” också.

Ska ta och fixa Nadja inför kvällen nu, imorgon ska hon följa med mormor och välja en gran till mormors hem. Mamma väntat på hela veckan på att Nadja skulle blir frisk, hon ville så gärna hon skulle välja en gran och vara med och klä..

Nä.. Natta Nadja… sen öppna ett av ”kattvinerna” (flaskan ser ut som en katt) jag fick på festen, kolla på film och mysa lite med min älskling..  :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att lilla Nadja har blivit bättre.. :) Hoppas hon håller sig frisk till jul, som du skrev.. :)

Hoppas du hade en mysig kväll igår, med vin o mys! :) O att du får en strålande lördag!

Kramis Nina